Oppdrag - Mitt Bilhold — Digitalt verksted rett i lomma
Mitt Bildhold er en web- og mobilapp som lar bileiere se teknisk data om sin bil og bestille tjenester som verkstedtjenester, hjulskift og skadereperasjon.
- Klient
- Møller Mobility Group
- Periode
- Bistod med
- Web- og apputvikling
Produkt
Hos Møller var jeg del av produkt-teamet som hadde ansvar for utvikling og forvaltning av applikasjonen Mitt Bilhold. Dette er en app som lever både i nettlesere og som app til iOS and Android.
Mitt Bilhold lar kunder av Møller sine kunder legge til bilen sin for å samle alt relatert til bilholdet sitt på ett sted. I tillegg tilbyr appen funksjonalitet som bestilling av verkstedtime, få skadetakst, hjulskift o.l.
Multi-branding
Møller Mobility Group har en rekke forhandlere og merkevarer. En del av arbeidet vi gjorde i 2023 var å introdusere 'multi-branding' i appen slik at utseendet endret seg basert på hvilke merkevare man var innom.
Trykker du inn på Audi-bilen din vil for eksempel farger, logo og typografi gjenspeile merkevaren til Audi. Endrer du fra en bil som er tilknyttet Møller Bil til Gumpen Auto vil tilsvarende endringen skje umiddelbart.
Salg av produkter rett i Mitt Bilhold
Ved kjøp av bil er det som regel en venteperiode mens bilen blir produsert og levert. I denne perioden er det et vindu hvor kunder ser etter ulikt ekstrautstyr som skiboks, barnesete eller hjemmelader.
I løpet av noen 3 måneder gikk vi fra idémyldring til ferdig utviklet prototype for å se om dette var funksjonalitet som kunne være nyttig. Det viste det seg å være, så kunder av Møller kan nå kjøpe produkter rett fra appen mens de venter på bilen sin. Beløpet blir enkelt bare lagt på kontrakten sammen med bilen.
Økt fokus på fornøyde kunder
Et annet initiativ vi jobbet mye med var hvordan vi kunne løfte den generelle tilfredsheten til kunder av Møller Mobility Group. Bil og bilhold er store investeringer, så å føle seg ivaretatt er naturligvis essensielt.
For å løfte kundeopplevelsen trenger vi å vite hva brukeren synes. Dermed startet vi arbeidet med å bygge inn funksjonalitet som gjør det enklere for brukere å sende oss tilbakemeldinger.
Ett av punktene som kom frem var et ønske om å vite hvor man skal henvende seg ved ulike situasjoner. Hvem ringen du for veihjelp, hva er nummeret til Møller sin kundeservice, eller Audi sin kundeservice?
Vi laget dermed en egen samleside for alle kontaktpunkter du kan trenge som bileier og kunde av en forhandler i Møller Mobility Group sitt nettverk.
Designsystem
Møller Mobility Group har mange ulike kundeflater. For å sørge for en konsisten og helhetlig brukeropplevelse har de derfor laget et designsystem som skal fungere på tvers av organisasjoner.
Dette bidrar til effektivitet i form av gjenbruk av komponenter, samtidig som vi kan notere guider for designspråk og fargepalett på tvers av alle flater.
Noe som var unikt med Møller Mobility Group sitt designsystem var at vi la inn støtte for en lang rekke ulike 'themes'. Dette betyr at applikasjoner kan endre uttrykk ved å endre en liten verdi i designsystemet. Dermed kan man gå fra Møller Bil sitt blå og runde design til Dahles Auto sitt hardere uttrykk med svart og skarpe kanter.
I tillegg til å være del av produkt-teamet for Mitt Bilhold så var jeg tech lead i teamet som var ansvarlig for dette designsystemet.
Løpende forvaltning, feilretting og utbedringer
Som del av et produkt-team skal man ta eierskap til alle deler av et produkt. Dermed går også mye energi til å sørge for at koden er ryddig, monitorering av feilmeldinger, og mange små justeringer basert på brukerinnsikt.
Oppsummering
I et og et halvt år bistod jeg Møller Mobility Group med å videreutvikle Mitt Bilhold. Å være del av et kryssfunksjonelt produkt-team er alltid gøy, og vi fikk i løpet av tiden introdusere flere nye funksjonalitetet og bidra med å øke brukeropplevelsen for de mange tusen månedlige brukerene av applikasjonen.
Hva jeg bistod med
- Web-utvikling (React)
- App-utvikling (Capacitor)
- Designsystem (Storybook)